szpak80 szpak80
226
BLOG

"Ukrainy nie interesuje broń atomowa". Wiedziałem, że to powie

szpak80 szpak80 Polityka Obserwuj notkę 2

"Uwierzcie mi, w XXI wieku wzmocnienie bezpieczeństwa to już nie arsenał atomowy państwa. To technologia XX wieku." - Petro Poroszeko, w wywiadzie dla australijskiej telewizji.

http://wpolityce.pl/swiat/225875-poroszenko-ukraina-nie-jest-zainteresowana-bronia-atomowa

Chyba należało się spodziewać takiej rezolutnej deklaracji, że "Ukraina nie jest zainteresowana bronią atomową".

A co tam słychać w ambasadzie amerykańskiej w Kijowie? Zdaje się, że nawet jeśli Ukraina byłaby zainteresowana...

Podsekretarz stanu - Rose Eilene Gottemoeller
Charków, Ukraina
6 grudnia 2014


"Po raz pierwszy odwiedziłam Charków w 1992 r., już wówczas wiedziałam - i wiem to tównież teraz - że jest nie tylko pięknym miastem, ale także centrum nauki i przemysłu. Właśnie dowiedziałam się, że obwód charkowski jest partnerem mojego stanu - Ohio, więc muszę teraz powiedzieć, że obwód charkowski jest mi teraz jeszcze bardziej drogi.

Jesteśmy tu dzisiaj aby dokonać uroczystego otwarcia tego pięknęgo ośrodka - the Neutron Source Facility. Ten budynek jest fizycznym efektem ważnej niepowtarzalnej pracy wykonanej wspólnie przez nasze państwa.
Podczas Nuclear Security Summit [pierwszy taki], który miał miejsce w Waszyngtonie w 2010 r., Ukraina podjęła historyczną decyzję by pozbyć się wszystkich swoich zasobów wysoko wzbogaconego uranu. Ta decyzja była doniosłym krokiem na drodze do zabezpieczenia światowych zasobów wrażliwych materiałów jądrowych i zabezpieczenia tych niebezpiecznych materiałów przed dostaniem się w ręce terrorystów.

W zamian Stany Zjednoczone zobowiązały się do pomocy Ukrainie na wielu polach, wliczając pomoc w usunięciu wysoko wzbogaconego uranu na terenie Ukrainy, zapewniając zastąpienie go nisko wzbogaconym uranem, oraz budując Neutron Source Facility, gdzie naukowa społeczność Charkowa może spożytkować swoją rozległą wiedzę z tej dziedziny. (...)

http://ukraine.usembassy.gov/statements/gottemoeller-kharkiv-12062014.html

***

To może jeszcze doroczne zebranie Amerykańskiej Izby Handlowej

Ambasador Geoffrey Pyatt [zasłynął z nagrania jego rozmowy z V. Nuland]
4 grudnia 2014

"Jak pewnie wielu z was słyszało wcześniej ode mnie, jestem szczególnie zainteresowany we wzroście inwestycji, zwłaszcza inwestycji amerykańskich, na dwóch polach: usługi energetyczne i monsanto rolnictwo....

...Ukraina jest trzecim największym na świecie eksporterem zbóż... [prod. ok. 46 mln. ton, eksport: ok. 21 mln. ton]"

więcej:
http://ukraine.usembassy.gov/statements/pyatt-amcham-12042014.html

szpak80
O mnie szpak80

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka